Bakgrund
Ordförande och hela styrelsen har historiskt och även denna säsong arbetat alldeles för mycket operativt och för lite tid ges för strategiskt styrelsearbete, så en ny organisationsstruktur kommer att krävas framöver.
Det innebär kortfattat att varje verksamhet (Dam/Herr/Ungdom) behöver finna resurser för att kunna bedriva verksamheten enligt de förutsättningar man själv önskar att sätta upp. Föreningen önskar att utse en ansvarig person och rollens omfattning beskrivs i detalj nedanför, men kan givetvis delas upp eller delegeras till andra personer. Utsedd person kommer att erhålla en mindre ersättning för ansvaret.
Den verksamhetsansvarige ska tillsammans med uppskattningsvis 5-10 personer bilda en operativ grupp som bedriver och stöttar hela damverksamheten. Krasst sett kan man säga, att om damverksamheten inte finner några resurser så kommer den inte att existera framöver, samma sak gäller för Herr och Ungdom. Uppmaning gick ut till spelare och ledare för någon månad sedan att kolla omkring sig om familjemedlemmar, släktingar, vänner och närstående är villiga att arbeta för damverksamheten. Till damverksamheten hör representationslaget (Allsvenskan) och det elitsatsande juniorlaget (DJAS+D2/D3).
Roller som borde ingå i denna operativa grupp är följande:
• Verksamhetsansvarig (klubbchef) - övergripande ansvarig för verksamheten
• Kassör – ansvarig för ekonomisk uppföljning och rapportering till styrelsen
• Sportgrupp – 3-5 personer som beslutar om sportsliga förutsättningar beträffande spelare, tränare, ledare och andra nödvändiga resurser
• Arrangemangsansvarig – ansvarig för arrangemang kring matcher
• Kioskansvarig – ansvarig för kioskverksamhet kring matcher
• Marknad & sponsorsansvarig – ansvarig för aktiviteter inom marknad och sponsorer för att generera pengar för att skapa önskade förutsättningar inom verksamheten
• PR – ansvarig för spridning av information i sociala medier om lagen och verksamheten i samband med matcher och löpande händelser under säsong